Cara Hilangkan Hadats Besar Selain Mandi

Mandi
Adakah Cara Lain Bersuci dari Hadats Besar Selain Mandi?
 
TANYA:  Apabila kita berjunub, kemudian kita sedang sakit yang tidak bisa kena air untuk mandi, apakah ada cara lain untuk menghilangkan hadast besar tersebut selain mandi?

JAWAB: Hadats besar harus disucikan dengan mandi. Jika memang berhalangan menggunakan air (mandi), maka boleh tayammum.

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah dalam Majmu' Fatawa (21/396) menyatakan:

"Jika terdapat sebab untuk melakukan tayammum, seperti ketiadaan air, atau tidak dapat menggunakannya akibat sakit, maka tayammum akan menggantikan wudhu' dan mandi wajib. Jika ada air (diperbolehkan menggunakan air untuk yang madarat), maka hendaklah mandi menghilangkan janabahnya tersebut."

Dari Imran ibn Hussain ra. Rasulullah Saw melihat seorang lelaki yang menjauhkan diri dan tidak bersholat dengan kaumnya, maka baginda berkata: "Ya Fulan, apa yang menghalang kamu dari tidak shalat dengan kaummu?"

Dia menjawab : "Ya Rasulullah, saya dalam keadaan junub, dan tiada air. Baginda berkata: "Kamu hendaklah menggunakan tanah yang bersih (tayamum), karena ia mencukupi untukmu".

Di dalam riwayat lain, Nabi Saw menjumpai air dan memberinya kepada orang yang telah menjadi junub tersebut dan berkata: "Pergilah siram ini keatas dirimu." [HR Al-Bukhari]. Wallahu a’lam bish-shawabi.*

Terima kasih sudah membaca Cara Hilangkan Hadats Besar Selain Mandi. Mari sebarkan kebaikan!

Previous
« Prev Post

Artikel tentang Islam & Muslim lainnya

Inilah Islam
Inilah IslamUpdated: Sunday, June 21, 2015

0 comments:

Post a Comment